סוד האושר הוא לעזור לאחרים

עופר בר יהודה

לפני זמן לא רב התנדבתי בעמותה כלשהי המסייעת לחקלאים הפרוסים במקומות שונים ברחבי ישראל. אחד הפעילים, עופר בר יהודה, מחבר הספר ציונות על רגל וחצי, תפס את תשומת ליבי, והתפתחה בינינו שיחה מרתקת בעניין נתינה, ערבות הדדית, הנכונות לתת למען הזולת ולמען המולדת. בהמשך השיחה התחוור לי שבר יהודה הנו נכה צה"ל, קטוע רגל ששירת (כבר אחרי שנפצע). במלחמת לבנון הראשונה. בהקשר זה גם קראתי על עופר בר יהודה בישראל היום, וכל העניין עורר בי את הרצון לכתוב על נתינה, ערבות הדדית ומקומן של אלה בחיינו:

יש פתגם סיני שאומר: "אם אתה רוצה אושר לשעה, תנמנם. אם אתה רוצה אושר ליום אחד, לך לדוג. אם אתה רוצה אושר לשנה, תרשום הון. אם אתה רוצה אושר לכל החיים, תעזור למישהו". במשך מאות שנים, ההוגים הגדולים ביותר הציעו את אותו הדבר: אושר נמצא בעזרה לזולת.

כי בנתינה אנחנו מקבלים – פרנציסקוס הקדוש מאסיזי

המשמעות היחידה של החיים היא לשרת את האנושות – ליאו טולסטוי

אנחנו מתפרנסים ממה שאנחנו מקבלים; אנו יוצרים חיים ממה שאנו נותנים – וינסטון צ'רצ'יל

להרוויח כסף זה אושר; לשמח אנשים אחרים זה אושר על – חתן פרס נובל לשלום מוחמד יונוס

להחזיר טוב לך בדיוק כמו למי שאתה עוזר, כי הנתינה נותנת לך מטרה. כשיש לך חיים ממוקדי מטרה, אתה אדם מאושר יותר – גולדי הון

וכך אנו לומדים מוקדם: עדיף לתת מאשר לקבל. הפרשה המכובדת מתופפת בראשנו מהפרוסה הראשונה שלנו מעוגת יום הולדת משותפת. אבל האם יש אמת עמוקה יותר מאחורי האמת?

התשובה המהדהדת היא כן. מחקר מדעי מספק נתונים משכנעים כדי לתמוך בעדויות האנקדוטליות לכך שנתינה היא נתיב רב עוצמה לצמיחה אישית ולאושר מתמשך. באמצעות טכנולוגיית fMRI, אנו יודעים כיום שנתינה מפעילה את אותם חלקים במוח שמעוררים על ידי מזון ומין. ניסויים מראים עדות לכך שאלטרואיזם קשור במוח – וזה מהנה. עזרה לזולת עשויה להיות רק הסוד לחיות חיים שהם לא רק מאושרים יותר אלא גם בריאים יותר, עשירים יותר, פרודוקטיביים יותר ומשמעותיים יותר.

אבל חשוב לזכור שנתינה לא תמיד מרגישה נהדר. ההפך יכול מאוד להיות נכון: נתינה יכולה לגרום לנו להרגיש מדולדלים ומנוצלים. הנה כמה טיפים שיעזרו לך לתת לא עד שזה יכאב, אלא עד שזה ירגיש נהדר:

1. מצא את התשוקה שלך

התשוקה שלנו צריכה להיות הבסיס לנתינה שלנו. זה לא כמה אנחנו נותנים, אלא כמה אהבה אנחנו משקיעים בנתינה. זה רק טבעי שיהיה לנו אכפת מזה ולא כל כך מזה, וזה בסדר. זה לא צריך להיות רק עניין של בחירה נכונה, אלא גם עניין של בחירה מה שמתאים לנו.

2. תן את הזמן שלך

מתנת הזמן היא לרוב בעלת ערך רב יותר למקבל ומספקת יותר עבור הנותן מאשר מתנת הכסף. לא לכולנו יש את אותה כמות כסף, אבל לכולנו יש זמן בידיים שלנו, ואנחנו יכולים לתת חלק מהזמן הזה כדי לעזור לאחרים – בין אם זה אומר שאנחנו מקדישים את חיינו לשירות, או פשוט נותנים כמה שעות כל אחד. יום או כמה ימים בשנה.

3. לתת לארגונים עם מטרות ותוצאות שקופות

לדברי מדען הרווארד מייקל נורטון, "נתינה למטרה שמפרטת מה הם הולכים לעשות עם הכסף שלך מובילה ליותר אושר מאשר לתת למטרה גג שבה אתה לא כל כך בטוח לאן הכסף שלך הולך".

4. מצא דרכים לשלב את תחומי העניין והכישורים שלך עם הצרכים של אחרים

"נתינה חסרת אנוכיות, בהיעדר אינסטינקטים של שימור עצמי, הופכת בקלות למכריעה", אומר אדם גרנט, מחבר הספר "תן וקח". חשוב להיות "אחר", שהוא מגדיר כמוכן לתת יותר ממה שאתה מקבל, אבל עדיין לשמור על האינטרסים שלך באופק.

5. היו פרואקטיביים, לא תגובתיים

כולנו הרגשנו את האימה שמקורה בשידול לנתינה, למשל כאשר חברים מבקשים מאיתנו לתרום לגיוס התרומות שלהם. במקרים אלה, יש סיכוי גבוה יותר לתת כדי להימנע מהשפלה ולא מתוך נדיבות ודאגה. סוג זה של נתינה אינו מוביל לתחושת זוהר חמה; סביר יותר שזה יוביל לטינה. במקום זאת עלינו להקדיש זמן, לחשוב על האפשרויות שלנו ולמצוא את הצדקה הטובה ביותר לערכים שלנו.

6. אל תיפגע בנתינה

אני לא רוצה להרתיע אנשים מלתת למטרות טובות רק בגלל שזה לא תמיד מעודד אותנו. אם נתנו רק כדי לקבל משהו בחזרה בכל פעם שנתנו, איזה עולם נורא ואופורטוניסטי זה יהיה! עם זאת, אם אנו חשים אשמה בנתינה, רוב הסיכויים שלא נהיה מאוד מחויבים לאורך זמן למטרה.